40. Kembali ke Indonesia - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 40. Kembali ke Indonesia - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

40. Kembali ke Indonesia

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

13 April 2018 | Indonesië, Ambon

40. Kembali ke Indonesia. Vrij 13 april. Van Cairns terug in Indonesië. We komen om een uur ‘s nachts op Bali aan en hebben om 7:00 uur weer een vlucht, maar helaas is het vliegveld na enen gesloten tot vijf uur, dus moeten we als een zwerver op een bankje gaan liggen, met een half oog op onze bagage (die meer waard is dan wat een zwerver ooit in zijn hele leven in de prullenbakken zal gaan vinden). Half in de kreukels checken we om vijf uur in en vliegen we om zeven uur naar Surabaya en dan zien we dat we ook nog moeten vliegen naar ...Makassar. Dat was eigenlijk niet verwacht, maar we hadden de kleine lettertjes op ons ticket niet goed gelezen (wat wil je, met 1,5 uur slaap), dus overstappen op (haha) hetzelfde vliegtuig voordat we door kunnen naar Ambon, het voorlaatste reisdoel van onze supervakantie. Om drie uur in de middag landen we op Pattimura Airport, Ambon, Molukken. Ik lees al een dagje in “Het scherp van Ambon” (Wouter van Mastricht). Dit boek gaat over deze streek in de jaren 1650 (VOC-tijd). Mooi om te lezen; niet altijd mooi wat daar allemaal gebeurd is. Wanneer ik de eerste Ambonees aanspreek en zeg dat ik uit Nederland kom, haakt hij zijn wijsvingers in elkaar. Kijk, zegt hij, zo zijn wij met elkaar verbonden. Glimlach. Mooi hè? We gaan hier zeker een brommertje huren, om te zien hoe de kruidnagelen, foeli, peper en nootmuskaat in dit groene gebied groeien. Natuurlijk gaan we hier ook mug-Diving doen; lekker door de plastic afval banjeren, op zoek naar het minuscule onderwaterleven. Het is wel weer effe wennen aan de roestige golfplaten op de krakkemikkige huisjes, het vuil overal op straat, de tuffende brommertjes en de toeterende auto’s. Onze duikschool is primitief en best vies, de sfeer is er wel leuk. We liggen direct aan het water: de Bandazee. We genieten van het uitzicht, over de baai van Ambon en verheugen ons al op de duiken, morgen. De school wordt gerund door Bing, een Chinees. Verder heeft hij allemaal locale mensen in dienst. Één instructeur komt van Bunaken. Hij vertelt dat het duiken hier prachtig is. We geloven hem op zijn woord. We spreken twee duiken af en zien wel wat we daarna doen. Even wennen aan de omgeving. We gaan op zoek naar een Warung, nadat we eerst genoten hebben van de zonsondergang, die werkelijk adembenemend was. In de Warung kunnen we kiezen uit diverse gerechten: soep met kippehartjes, nasi met kippelevertjes, mie goreng, gewone kippensoep. Wij nemen de laatste twee. Het smaakt weer als vanouds. Dit heb ik nou een week moeten missen. Mjammie.