52. Last day Papua - Reisverslag uit Pulau Mansuar, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 52. Last day Papua - Reisverslag uit Pulau Mansuar, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

52. Last day Papua

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

26 April 2018 | Indonesië, Pulau Mansuar

52. Last day Papua. Woe 25 april. Laatste twee duiken in Raja Ampat, helaas. De eerste is wederom spectaculair. We zien grote zwartpunthaaien, kleine slakjes, een octopus. Terwijl Sameer hier een foto van maakt, zwemt een drie meter lange groene murene vlak onder hem door. Beide hebben niets in de gaten, noch de murene, noch Sameer. Dan ineens zie ik een Wobbegong aan komen zwemmen, ja zowaar. Hij zwemt vlak langs me en dan richting Angèle; beide zien niets. Ik tik met mijn lamp op mijn tank. Ting-ting-ting. Van beide geen reactie. Als de haai echt vlak naast haar zit, ziet ze het pas. Ze schrikt zich een hoedje. De Wobbegong zwemt gewoon rustig door, met een hele horde fotografen erachteraan. Dan gaat hij weer ergens onder een beschutting liggen. Jammer. Nog geen 10 minuten later komt er weer een aanzwemmen, maar misschien is het wel dezelfde. Wat een mooi gezicht, toetje voor de laatste dag. De tweede duik is niet echt spectaculair. We krijgen het zelfs koud, onder water. Ik kijk op mijn computer en zie dat het ‘maar’ 28 graden is, één graad kouder dan alle andere duikplekken. Ja, dat is ook wel erg fris. Gek genoeg horen we van de anderen achteraf dat ze het ook koud hadden. Ja, dat krijg je, verwende duikers als we zijn. In de middag gaan we met de kleine bootjes naar een onbewoond eilandje, met een heus strand. Zitzakken mee en een koelbox vol met bier. Muziekje erbij. We krijgen een (soort van) Robinsongevoel, maar dan met goed gevulde buikjes. Helaas komen er regenbuien aangedreven en moeten we, na twee Bintang, halsoverkop weer terug. We blijven niet helemaal droog. De regen stopt niet meer. Rond deze tijd start ook het tweede regenseizoen. Wij zijn net op tijd geweest. Nog één reis maakt deze boot in Raja Ampat en dan verhuist alles naar het zuiden. De meeste boten gaan dan rond Komodo varen. Tja, dat moeten we volgende keer maar eens plannen...misschien zelfs wel met een rebreather? Richard, ga je mee?