17. Pulau Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 17. Pulau Bunaken - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

17. Pulau Bunaken

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

21 Maart 2018 | Indonesië, Bunaken

17. Palau Bunaken. Woe 21 maart. Verkiezingsdag in Nederland, maar als wij om 6:30 uur spontaan en uitgerust wakker worden, is het daar nog gisteren (7uur tijdverschil). Selamat pagi. We wandelen langs het drooggevallen mangrovebos naar de boot. Duiken op Bunaken staat in de Wereld top, dus we zijn heel benieuwd. De wand is inderdaad adembenemend, het zicht nog 30-40m. Enorme scholen jonge blauwe triggerfish, met rode tanden. Ze zijn nog erg klein; ‘hosenscheiser‘ zou Stefan (van Alor) gezegd hebben. Af en toe komt een schildpad voorbij, of een witpunt rifhaai. Wat klein spul, maar niet heel veel. Het is mooi, maar hier gaan we ws niet meer terugkomen, is onze voorzichtige conclusie. Tilly, onze gids doet zijn best, het duiken is natuurlijk gaaf, maar niet zo top als in alle boeken staat. We boeken in de middag maar een nachtduik. Zo heeft Angèle een nerveuze middag. Om 18:00 stappen we op de boot en 10 minuten later zijn we op de duikplek. Ja, dat is wel relaxt hier. We rollen achterover het donkere water in en dalen af naar 18m. Angèle zit aan me vastgeklemd, links een lamp, rechts mijn buddy en camera en een behoorlijke stroming. Ik zie de grote ogen van mijn buddy. Daarbinnen mooie kreeft, alweer weg. Daar een krab. Waar? Alweer weg. De stroming neemt toe. Nee, dat is geen doen. Als we afbreken, is het vastgrijpen aan een stuk rots om de drie minutenstop te doen. Angèle moet vinnen als een gek. We klimmen, bijna bekneld rakend tussen rif en boot, weer aan boord. Kortste nachtduik ooit: 15 minuten. Jammer, hád ik Angie eindelijk zover om te n8duiken...nu is ze nog banger geworden. Om 19:00 zijn we weer in onze bungalow. De mensen komen met warme natte handdoeken en sterke gemberthee aanzetten, heel lekker en heel lief van ze. Maybe tomorrow again? Ik zie mijn buddy bedenkelijk kijken. ‘Maar ze zegt geen nee’ denk ík. Na het, overheerlijke, diner zoeken we de verkiezingsuitslagen op: 1. VVD, 2. PvdA, 3. PVV. Een zucht van opluchting. Als de stroom weer eens uitvalt, ligt mijn buddy met een grote smile te slapen. Wéér een zucht van opluchting, want ik was bang voor nachtmerries. Ik trek de klamboe recht, neem de laatste slok van mijn Bintang en doe mijn ogen dicht. Het laatste dat voorbijkomt is de smile van de enorme schildpad, waar ik vanmiddag oog in oog naast lag. Smile.

  • 22 Maart 2018 - 14:23

    Ed En Hans:

    Hé luitjes, het onderwaterfeest op een gouden relax plek - wat ziet dat er aantrekkelijk uit. wij proberen onze spullen weer op de plek te krijgen en ons doel - ruimen daarbij hoog in het vaandel te houden. Mmmm dat lukt nog niet echt

  • 22 Maart 2018 - 14:28

    Ed En Hans:

    Over dat plastic gesproken - ook hier in de buurt mogen we wel een actie starten om troep te gaan ruimen. We doen het als mens niet echt goed met elkaar. Fijn dat jullie rotzooi uit herbestemming halen. Veel gaat dood door onze plasticsoep. Alle beetjes helpen. Nog een mooie tijd saampjes ❤️Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunaken

Marcel

Op reis in Thailand

Actief sinds 24 Dec. 2015
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 144494

Voorgaande reizen:

01 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Molukken/Celebes

05 Maart 2018 - 27 April 2018

Indonesië & GBR

06 Maart 2017 - 03 April 2017

Costa Rica

10 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Vrijwilligerswerk Malawi

06 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: