Day 30. Terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Day 30. Terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Day 30. Terug naar Chiang Mai

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

05 Februari 2016 | Thailand, Chiang Mai

30. Vanuit ons Baan Thai Golden Triangle Resort is het een kattensprong naar de Hall of Opium; een groots opgezet museum waarin de geschiedenis van de papaver somniferum (=slaap brengend) wordt getoond. We starten 5.000 jaar geleden, waar opium als als medicijn werd gebruikt t/m heden (heroïne, morfine, codeine). Er zijn vele oorlogen hierover gevoerd, waarin de westerse wereld vóór vrije handel was, dit vooral ten koste van de Chinese bevolking, waar velen ten onder gingen aan de verslaving. Was eerst vooral de gouden driehoek de grootste producent, nu is dat midden Amerika. Na een rondwandeling van bijna 2 uur rijden we naar de Wat Phrahar Pha Ngao, bovenop een berg, met een schitterend uitzicht op de Mekong rivier. Als we de tempel binnenwandelen, ontmoeten we een monnik, met wie we een zeer interessant gesprek hebben. We mogen hem alles vragen. De zin van het leven is volgens hem: "get rid of suffering". Hoe doe je dat? Meditation! Hoe leer je dat? "Mindfulness is the first step"! Aha, daar ben ik 30 dagen geleden mee begonnen. Nu nog 'one million steps more'! Ik glimlach. Als Angèle een, voor haar, heel persoonlijke vraag stelt, krijgt ze een prachtig antwoord. Het raakt haar ineens enorm. Dankbaar nemen we afscheid van de 71 jarige man in oranje gewaad; zijn enige bezit! We rijden stilletjes door naar de Wat Rong Khun, een enorm wit, protserig tempelcomplex, heel modern allemaal. We voelen ons hier niet op ons gemak; bussen toeristen schuifelen hier lans de betonnen, soms nog in aanbouw zijnde tempels. We nemen een snelle lunch en rijden door naar onze volgende stop: heerlijke cappuccino met appeltaart! Dit is gelegen aan de rand van een nationaal park, heerlijk rustig. Dan door naar de Hot Springs van Mae Kachan. Het water uit deze bron is 98 graden, je kunt er dan ook letterlijk een eitje in koken. De fontein ernaast spuit vaten van ong. 70 graden. We nemen een voetenbadje in 37 graden ( gemeten met mijn duikhorloge), voeren dit op naar een badje van 41, tot 43 graden. Het daaropvolgende bad (44*C) is ons te heet. Terug naar Chiang Mai staan we nog een uur in de file voordat we weer bij ons hotel zijn. Ik glimlach, Angèle ook.