Diving Pulau Hatta - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Diving Pulau Hatta - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Diving Pulau Hatta

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

11 Februari 2019 | Indonesië, Ambon

Dag10. Diving Pulau Hatta. Vandaag gaan we toch duiken op Pulau Hatta. Vroeger heette dit eiland Rozengain. Rond 1627 werd door de VOC besloten de nootmuskaatproductie te concentreren op de eilanden Banda, Ai en Banda Neira. Dat was makkelijker te beschermen. Vandaar dat alle nootmuskaatbomen op Rozengain rond 1634 werden gekapt en alle bewoners werden gedwongen te verhuizen naar een van de andere eilanden. Het lege eiland werd nu gebruikt als deportatie-eiland en een van de eersten was Hatta, een opstandige eilandbewoner van Banda. Tot ver in de 19e eeuw werden op Rozengain (nu: Hatta) veroordeelde misdadigers te werk gesteld. Haha, en wij voelden ons er zeer thuis! Maar goed, duiken op Hatta; wij zijn de enigen dus, met een Duits en een Zwitsers stel. We zakken naar dertig meter en.....jawel, Nyello tikt op zijn tank en houdt twee vuisten aan weerszijde van zijn voorhoofd. Ik kijk rond, maar zie niets. Veel luchtbellen, want ik zit zo’n 5m hoger. En dan ineens is ie er: een hamerhaai. Whoow. Voor dat ik mijn camera gericht heb, is ie weer weg. Wat gaaf om dat dier hier te zien. Rond oktober schijnen hier hele scholen te zitten. We boffen vandaag maar weer, want het is eigenlijk geen seizoen voor deze dieren. Langs de stijle wand kijken we geregeld de blauwe diepte in, maar mr Hammer komt niet meer terug. Wel zien we af en toe een schildpad. Hogerop dobberen we weer over prachtige koraaltuinen. Grote scholen blauw-zwarte fuseliers zwemmen in een lange stoet dwars langs. Een kleine bruingestippelde koffervis zoekt snel zijn holletje op...ik krijg hem maar niet op de foto...ook zo’n ‘hosenscheisser’. Grote vleermuisvissen komen statig voorbij. In de verte zwemmen twee barracuda’s. Het leven is een feest.