Pulau Ai - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Pulau Ai - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Pulau Ai

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

13 Februari 2019 | Indonesië, Ambon

Dag 11. Pulau Ai. Het laatste nootmuskaateiland, Ai, hadden we nog niet bezocht. We gaan hier twee duiken maken, samen met Edith en Heinz (CH).
We plonzen weer in de blauwe diepte, komen wat barracuda’s tegen, zien een blad-schorpioenvis, wat kleine kreeftjes en een hele rara slak, velutindae genaamd, ik dacht eerst even dat het afval was, zo raar zag ie er uit. Mooie koralen, speuren naar een pigmee zeepaardje, maar niet gevonden. De duiken blijven heerlijk, een uur is steeds te kort. Lunch op het strand, tukkie doen, echt vakantie dus. Op Pulau Ai verbouwen ze voornamelijk nootmuskaat (hoe kan het anders) en Kenari noten (soort amandel, maar dan zoeter). Op het eiland ligt ook een klein fort, Revenge, uit 1616. De eerste Nederlanders kwamen hier in 1585. Maar lang daarvoor werden vanuit hier al specerijen verhandeld. Een van de oudste bewijzen dateert uit ong. 1750 BC; resten van een vaartuig met producten die alleen van hier kunnen zijn. Wij bekijken vooral de onderwaterwereld, in de hoop op nog een hamerhaai, maar deze laat zich niet meer zien. In de avond gaan we wat drinken bij hotel Delfika, een oud koloniaal huis met een prachtige binnenplaats, waar de karpers vrolijk in de binnenvijver zwemmen. Toch maar een kaneel- en nootmuskaatpannekoek bestellen. Deze laatste smaakt niet naar de nootmuskaat zoals wij die kennen, maar is gemaakt van het buitenste vruchtvlees, waar ze een soort jam van maken. Smaakt zeer goed. Via de markt lopen we rond zeven uur, het is nét donker, langs de eetstalletjes die ineens vanuit het niets opduiken. Tafel wordt op straat gezet, kleedje erover en dan stallen de vrouwen het eten uit. Voor 10.000 roepies (65 cent) krijg je een portie gele rijst met groente en vis (sambal erbij).
We smikkelen het, in bananenblad verpakte eten op in ons hotel. Makanan enak!