Dag 22. Regen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Dag 22. Regen - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Dag 22. Regen

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

28 Januari 2016 | Thailand, Ko Samui

22. Regen, regen en nog eens regen. Na een rustig ontbijt toch maar op pad. We gaan naar de Wat Play Laem, waar twee reusachtige beelden staan. Hoewel het hele tempelcomplex uit 2004 is, heeft men toch alles in traditionele Thai-Chinese stijl gebouwd. De eerste figuur is Guanyin, godin van genade en compassie. Zij heeft 18 armen. Zij is beschermvrouwe van vrouwen en kinderen, alsook van de zieken en armen. Er wordt gezegd dat ze zoveel armen heeft, zodat ze zoveel mogelijk mensen tegelijk kan helpen. Florence Nightingale zou jaloers geweest zijn.
De tweede figuur is de dikke, lachende Chinese Buddha (óók 30m hoog). Hij vertegenwoordigd rijkdom en voorspoed. Ik vind hem wel gezellig, zou leuk staan in de tuin. Dit is nou nét waarover we hier te horen krijgen. Het getuigt namelijk juist niet van respect om afbeeldingen van Buddha te kopen, noch in printvorm. Dat doen we dan ook maar niet. Tussen de twee kolossen staat een buddha-tempel, welke actief wordt gebruikt. In het hele complex kun je je als buddhist uitleven, want er lopen overal oranje gekleurde monniken die je, uiteraard tegen betaling, willen voorgaan in het gebed. We kijken even hoe dat gaat. De gelovigen bidden vroom, terwijl de monnik tijdens zijn voorbeden rondkijkt naar de overige toeristen. Hij lijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn volgelingen. Hopelijk is dit mijn atheïstische inkleuring, want anders heb ik echt met ze te doen. We verlaten het complex en willen wat gaan toeren, maar worden overvallen door, alweer, een enorme stortbui. We schuilen bij een restaurantje, eten gelijk en wachten totdat het droog wordt. Dan tuffen we naar een markt. Hmm, als je trek hebt in kikkerbillen, kun je ze hier vers krijgen. Ik zie een vrouw verse aal kopen. De zak die ze mee naar huis neemt, beweegt constant. Angéle is al met een vies gezicht weggelopen, terwijl ik nog de varkenskoppen bewonder. We stoppen bij een massagesalon en Angèle laat zich verwennen terwijl ik 'blauwe maandag' van Nicci French lees. Buitengekomen regent het keihard. We gaan naar ons nieuwe huisje voor de sleuteloverdracht en genieten van het geluid van de branding, terwijl we op bed wat kletsen. In de stromende regen (alweer) uit eten...heerlijk. We vinden het allebei een beetje fris, het is dan ook maar 26 graden. Ik glimlach.

• 28 Januari 2016 - 22:48

Angela:

Goede morgen-middag-avond.
    Fijne dag x
    Groetjes Angela

• 29 Januari 2016 - 00:11

Narda:

Dan kun je maar beter gaan duiken, voel je de druppeltjes niet!!!

• 29 Januari 2016 - 00:11

Narda:

Dan kun je maar beter gaan duiken, voel je de druppeltjes niet!!!

• 29 Januari 2016 - 09:33

Frans Kreijen:

Hallo Angele en Marcel, wat hadden jullie een pokke weer, dat toch goed werd ingevuld,. Het is toch iedere dag voor ons een genot om het mooie verslag te lezen,. Als we het zo lezen zijn die boedhisten alleen op inkomsten uit wat niet prettig is. De Guayin met haar vele armen is mij wel bekend.
    Jammer dat het steeds gaat regenen dan maar zoals eerder geschreven waarom kunnen jullie dan niet duiken of is er ook te veel wind. Wij wensen jullie nog een fijne tijd in het knusse huisje en hopelijk zo vlug mogelijk weer duiken. Veel liefs Sophie en Frans