Ziek - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Ziek - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Ziek

23 Februari 2019 | Indonesië, Bunta

Dag 20, 21 en 22. Ziek. Koorts en hoofdpijn blijven me deze dagen parten spelen. Ik dwing mezelf te eten, Angèle loopt heen en weer met kopjes citroenthee, blikjes cola en weet zelfs ergens Pringels vandaan te halen. Ik slik veel pillen, maar de koorts zakt niet. De hoofdpijn ook niet. Lijkt wel een hitte beroerte, maar ik heb helemaal niet in de zon gezeten. Uitrusten maar. Vanuit ons balkon, waar we een matrasje hebben neergelegd, kijk ik over vier eilandjes heen de zee op. Hmm, er zijn slechtere plekken waar je ziek kan zijn. Anti komt af en toe bij ons kijken. Of ze de lunch naar boven moet brengen? Hoeft niet, terima kasi. Iz komt ook kijken, gaat zitten en maakt een praatje. Hij is dertig (ik had hem 23 gegeven), heeft een paar jaar verkering gehad met een Franse, maar is nu al een jaar getrouwd (met een 18-jarige). Gearrangeerd huwelijk. Hij had zijn vrouw nog nooit van tevoren gezien. Ze is nu bijna 8 maanden zwanger en over twee weken gaan ze een tijdje naar Ampana, want je kan maar beter op het vaste land zijn met een bevalling. Hij vertelt over zijn toekomstplannen: een boot kopen en (duik)trapjes organiseren naar UnaUna, een eilandje hier in de buurt. Maar voorlopig heeft hij nog schulden, vanwege zijn duikuitrusting en een drankrekening. Nee, drinken doet hij nu niet meer. De rest van het gesprek ontgaat me, want ik val in slaap. Ik droom over grote scholen barracuda’s die vlak langs me zwemmen, net een file op de A10, vier rijen naast elkaar en kilometers lang vis. Ik droom van alles verzwelgende doornkroon zeester. Deze koraalvreter wordt hier langzaam een plaag, want de grote Napoleonvis (en andere grote vissen) die dit spul eten, zijn naar de Chinese restaurants verdwenen. Ik hoor ontploffingen, want nor geen 15 jaar geleden werd hier nog met dynamiet en cyaankali gevist. Ik maak mijn ogen open en hoor de donder. In de verte bliksemt het. Gelukkig schijnt hier de zon. Het is een prachtige dag,alleen voor mij iets minder.

• 24 Februari 2019 - 04:07

Flip De Haan:

Hallo Marcel en Angel,
    rot dat je niet lekker bent.
    Heb je al een malaria test gedaan? Doen als je koorts hebt, maar dat weet je wel.
    Beterschap.

• 24 Februari 2019 - 05:45

Ed En Hans:

Ha lieve mensen,
    Dat is niet fijn om in de reis ziek te zijn, maar het gebeurt ons allemaal. Hoop dat je je snel beter gaat voelen Marcel en dat Angèle er verre van blijft. Een goede week rust op zo’n mooie plek is een schrale troost. Fijn dat jullie verder zo genieten, vooral onder water, maar ook boven water. Beterschap en daarna met hernieuwde energie het onderwater L even weer in!
    Nog een fijne tijd - liefs uit ons vertrouwde buurtje. ❤️

• 24 Februari 2019 - 05:49

Narda:

nou zeg, dit is ff niet fijn, sterkte allebei, hopelijk snel weer beetje beter, dikke

• 25 Februari 2019 - 16:16

Sandra Booms:

Doe rustig aan wat vervelend dat je je niet lekker voelt