Atol duiken - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Atol duiken - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Atol duiken

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

23 Februari 2019 | Indonesië, Bunta

Dag 19. Atol duiken. We zijn op Pulau Batudaka, het zuidelijkste van de Togean eilanden. Om half negen varen we met Iz, onze duikgids naar een atol. Vanuit de verte zien we het al liggen; midden op zee. Een rif steekt boven het water uit; het is eb en dan valt de top droog. Het doet me een beetje denken aan het GBR, maar dan in het klein. Het water is diepblauw, ong. 200m diep hier. Anders dan bij het GBR loopt de rifwand stijl omlaag. Dovotka, een Poolse van een jaar of 60, gaat met ons mee. Ze heeft zes duiken in totaal. We zakken naar 20m en zien bij een stuk waaierkoraal meteen twee soorten Ghost pipefish, die wilde Angèle heel graag zien. De kleine visjes (10cm) zijn prachtig. Ik maak foto’s van alle kanten en hoop dat er strakjes zeker één goeie bij zit. We krijgen er niet genoeg van; Dovotka en Iz zijn alweer een stuk verder. Mooie flabelina slakjes, gobies op groene koralen en aan het eind familie Nemo op een schitterende blauwe bol-anemoon. En dan is de batterij van mijn camera leeg. De tweede duik is ook heel fraai: kleine roodharige kreeftjes, 1cm, op felgekleurde gorgonen. Schitterende overhangingen met enorme sponzen en waaierkoraal. Dan ineens, op zo’n 5m afstand een enorme hamerhaai. GAAAAF. Wat een mazzelkonten zijn we weer. Een prachtig dier met een enorme staat. Hij schiet ervandoor, alsof we hem ergens op betrapt hebben. Jammer dat mijn batterij leeg is. Iz vertelt dat het drie jaar geleden is dat hij hier de laatste gezien heeft. Terug op Batudaka staat de lunch al klaar. Het is stikbenauwd, dus tijd voor een siësta. Ik heb wat hoofdpijn, neem twee pillen en val in slaap. Als ik wakker wordt, is het alweer dinner-time, maar de hoofdpijn is niet weg. Om kwart over zeven lig ik weer in bed en ga een onrustige nacht tegemoet. De koorts houd me ook wakker. Morgen maar even niet duiken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunta

Molukken/Celebes

Korte rondreis in deze gebieden

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2019

Home sweet home

01 Maart 2019

We have a go

28 Februari 2019

Wachten

26 Februari 2019

Diagnose: Dengue

25 Februari 2019

Nog steeds ziek
Marcel

Op reis in Thailand

Actief sinds 24 Dec. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 144397

Voorgaande reizen:

01 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Molukken/Celebes

05 Maart 2018 - 27 April 2018

Indonesië & GBR

06 Maart 2017 - 03 April 2017

Costa Rica

10 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Vrijwilligerswerk Malawi

06 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: