Tongean Islands - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Tongean Islands - Reisverslag uit Palu, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Tongean Islands

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

23 Februari 2019 | Indonesië, Palu

Dag 18. Togean Islands. Van Palu vliegen we weer door naar Ampana; er gaat maar één vlucht per dag en gisteren was ie gecanceld. We hadden m sowieso niet gehaald. Helaas vertraging. Ik mail nog ff met onze lodge op de Tongean Islands. Dan hoor ik dat de middagboot ernaartoe is vervallen. Als we opschieten halen we het nét. Maar ja, hoe moet je opschieten met een vliegtuig; briefje van 100,000 IDR aan de piloot? Anti (van de lodge) regelt een tuktuk voor ons in Ampana. Die brengt ons direct naar de haven. Irfan (bestuurder van de tuktuk) scheurt als een gek. Zijn telefoon zit ingeklemd tussen oor en helm. Tijdens het rijden heeft hij contact met de kapitein; die zal nog even op ons wachten. Ja, het kán allemaal in Indonesië. De boot oogt sloopwaardig. Een machinist sleutelt en prutst verwoed om de antieke tesla-motor op gang te houden. Het lukt, zodat we aan onze drie-uurs overtocht kunnen beginnen. De motor ronkt keihard, dus ik stop watjes in mijn oren. Iedereen lacht. Je kan nergens zitten, dus maar op de planken vloer. Naast ons ligt een ziek meisje van ongeveer zestien. Haar ouders en broer zitten erbij. Terug uit het ziekenhuis. Iets verkeerds gegeten. Ze is ook geestelijk gehandicapt. Ik kijk naar haar ademhaling en voel haar pols. Ze oogt slecht. Zo meteen moet ik nog reanimeren. Ineens schokt ze, hele vreemde ademhaling. Ik zit klaar voor actie. Dan zakt ze weer rustig weg. Ik observeer haar nog een tijdje. Dan krijgt de slaap mij ook te pakken en dommel ik weg. Ik open mijn ogen weer. Het meisje zit rechtop en drinkt wat; gelukkig. Dan varen we het paradijs binnen. Overal kleine eilandjes, soms met strandjes. Hier en daar een atol in de zee. Een stralende zon en diepblauw water. Anti staat ons al op de wachten op een steiger. Om ons heen, overal kleine eilandjes. Het oogt idyllisch. We lopen naar onze kamer. Gelegen tegen de bergwand, uitzicht over vijf eilandjes, zee. Achter ons de jungle. Hier kan geen 5-sterrenhemel aan tippen. Drie maaltijden zijn inbegrepen en het blijken heerlijke, afwisselende gerechten te worden. DIT IS ABSOLUUT HET VAKANTIEGEVOEL. Onder het genot van een glaasje limon-té aanschouwen we een betoveringswaardige zonsondergang. Life is great.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Palu

Molukken/Celebes

Korte rondreis in deze gebieden

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2019

Home sweet home

01 Maart 2019

We have a go

28 Februari 2019

Wachten

26 Februari 2019

Diagnose: Dengue

25 Februari 2019

Nog steeds ziek
Marcel

Op reis in Thailand

Actief sinds 24 Dec. 2015
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 144280

Voorgaande reizen:

01 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Molukken/Celebes

05 Maart 2018 - 27 April 2018

Indonesië & GBR

06 Maart 2017 - 03 April 2017

Costa Rica

10 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Vrijwilligerswerk Malawi

06 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: