Dag 11. Wederom Zomba Plateau - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Dag 11. Wederom Zomba Plateau - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Dag 11. Wederom Zomba Plateau

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

24 Juli 2016 | Malawi, Zomba

Dag 11. Wederom Zomba plateau. Vandaag zijn we vrij en rijden naar de Zomba stables, de manege. Daar zetten we Pien af; kan ze een dagje mer Ann meelopen, want misschien gaat ze hier wel een paar maanden werken. We bellen naar het Ku Chave Inn hotel, want we willen mountainbiken. Ze hebben wel fietsen, maar die zijn not safe. Dus weer 8 km bergafwaarts, naar Zomba, waar ze fietsen verhuren. Helaas hebben ze er maar twee, de derde is "broken". Weer 10km bergop naar Ku Chave, waar we een gids gaan huren om te wandelen. Bij de parkeerplaats komt iemand op ons aflopen: "do you want a guide?" Ja, maar we willen Aaron, want die was ons thuis aanbevolen. Ze gaan hem halen en we begroeten hem, spreken een prijs af en vertrekken naar Chingue's hole...schijnt berucht te zijn, want vroeger wierpen ze daar mensen in. Het schijnt een diep gat in de rotswand te zijn. We gaan op weg. Hoe ver is het lopen? Als je snel loopt 3 uur. Wij lopen niet snel. Dan 4 uur. Oké. Na 2,5 uur bergop wandelen komen we bij het gat. Gelukkig is Aaron bij ons, want ik zou er zo zijn langsgelopen. Het ligt onopvallend in wat struikgewas. Het is idd een diepe kloof, zeer duister, omringd door struiken en bomen. Brrr, daar zou ik niet graag invallen. 50m Verderop genieten we van een grandioos uitzicht, over het laagland tot ver over de Shire rivier, boterham pindakaas erbij, flesje water, wat wil je nog meer! 2,5 uur terug en uiteindelijk hebben we er 14km op zitten. We wrijvend eens over onze kuiten...die zullen we morgen wel voelen. Bij de broer van Aron kopen we Boa, een typisch Afrikaans spel. Vier rijtjes van 8 kuipjes in hout uitgesneden, wat pitten of steentjes erin en spelen maar. Het duurde even, maar Joep en ik hebben het al een beetje onder de knie. Je ziet hier op straat iedereen Boa spelen. Razendsnel vliegen de steentjes over de bakjes...iedereen kijkt gespannen mee. Ja, het vergt wel wat rekenwerk af en toe. Na onze wandeling kopen we een bak frambozen bij de man die ons eerst wilde gidsen; hopelijk compenseerde dat zijn "verlies" een beetje. We gaan Pien ophalen, die een prachtige dag op de manege heef gehad. Ze kan zó komen werken; mag zelfs bij Ann in huis slapen en krijgt dan een eigen badkamer. Elke dag wordt er voor ze gekookt. Wat heb je meer nodig? We rijden, na wat proviand ingeslagen te hebben voor het weekend, weer huiswaarts. Jammer dat James (vh lab) deze dag niet mee heeft kunnen maken. Helaas kon hij geen vrij krijgen. Hij was heel graag op de manege geweest, want hij heeft nog nooit een paard in het echt gezien. 'Mag je die ook aanraken?', vroeg hij nog. Ook was hij nog nooit op het Zomba plateau geweest, terwijl hij daar 16 jaar heeft gewoond. Vreemd eigenlijk, maar wat zou hij daar ook moeten doen?

• 25 Juli 2016 - 11:21

Shirley:

Wat geniet ik van jullie verhalen!!
    En wat maken jullie verschrikkelijk veel mee. Zo mooi, zo droevig,zo intens,zo bijzonder. Een compleet andere wereld.
    Ik bewonder het wat jullie daar doen. Ben soms zelfs n beetje jaloers en den dan " ik zou daar ook n tijd willen werken".
    Uiteraard blijf ik jullie volgen.
    Een dikke kus voor jullie alle4!!