Diagnose: Dengue - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Diagnose: Dengue - Reisverslag uit Bunta, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Diagnose: Dengue

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

26 Februari 2019 | Indonesië, Bunta

Dag 25. Diagnose: Dengue. Om 9:00 uur komt Irfan, onze tuktuk-chauffeur, ons ophalen vanuit het hotel en rijden we naar het Rumah Sakit Unum Daerah (RSUD) Ampat, oftewel het regionaal algemeen ziekenhuis. Normaal gesproken brengen we altijd wel een bezoek aan een plaatselijk ziekenhuis, maar nu is het de eerste keer als patiënt,, ach,weer een nieuwe ervaring. We lopen naar binnen en krijgen gelijk een (vrouwelijke) arts te spreken. Zij hoort het verhaal aan, stelt nog wat aanvullende vragen en dan de gebruikelijke controles. Ik heb wat hoge bloeddruk. Dan bloedafname en een uur wachten op de uitslag. Intussen komt er nog even een internist bij me kijken. Na inderdaad een uurtje komt de poortarts met de diagnose: dengue. Hoewel ik niet echt blij met dit virus ben, voel ik toch een enorme opluchting. Oh, gelukkig ‘maar’ dengue. Helaas is er (nog) geen behandeling hiertegen, dus moet ik maar uitzieken. Drie dagen in het ziekenhuis. Daar heb ik niet zoveel trek in, dus ik vraag of ik ook in ons hotel kan uitzieken. Waar logeer je dan, vraagt ze. Lawaka hotel. Oh, dan is het goed. Veel drinken en vitamines, paracetamol tegen de klachten en over een paar dagen weer de (veel te lage) bloedplaatjes laten controleren. Of we nog vragen hebben? Als al onze vragen zijn beantwoord, komt de internist ook nog even langs. Dan wordt onze rekening opgemaakt en schrik niet, we moeten betalen IDR 275.000 (dat is €17,31) in totaal. En alles is binnen anderhalf uur geregeld. Wat doen we in hemelsnaam verkeerd in Nederland? Haha. Ik bel Irfan weer en binnen 5 minuten staat hij, vriendelijk lachend, met zijn gele tuktuk voor de spoedpost van het ziekenhuis. Ik vertel hem wat ik heb. Ah, dengue. Lijkt heel normaal om dat te horen. Tja, 50-100 miljoen infecties per jaar, tegenwoordig. Hij klopt me op de schouder en lijkt opgelucht te zijn. Waar we guave kunnen kopen, want daar schijnt veel vitamine in te zitten. De naam zegt hem niets, maar hij brengt ons naar de markt en we kopen papaya, meloen en overheerlijke mangistan. Terug in het hotel vragen we een betere kamer, want we moeten het hier nog een tijdje uitzingen. Vanavond nog even contact met de duikarts. Ik eet wat fruit en val uitgeput in slaap. Kutmuggen!!!

  • 26 Februari 2019 - 05:06

    Flip De Haan:

    Hallo, fijn dat je nu weet wat het is. Niet leuk om te hebben, maar het kan erger. Super goed oppassen met de muggen. Klamboe, deet. Nu lekker uitrusten en opknappen. Het beste.

  • 26 Februari 2019 - 05:27

    Marsieblub:

    Ja, dat is wat we deden, maar het vervelende is dat deze muggen nu juist overdag prikken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunta

Molukken/Celebes

Korte rondreis in deze gebieden

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2019

Home sweet home

01 Maart 2019

We have a go

28 Februari 2019

Wachten

26 Februari 2019

Diagnose: Dengue

25 Februari 2019

Nog steeds ziek
Marcel

Op reis in Thailand

Actief sinds 24 Dec. 2015
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 144290

Voorgaande reizen:

01 Februari 2019 - 05 Maart 2019

Molukken/Celebes

05 Maart 2018 - 27 April 2018

Indonesië & GBR

06 Maart 2017 - 03 April 2017

Costa Rica

10 Juli 2016 - 31 Juli 2016

Vrijwilligerswerk Malawi

06 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: