Diving Itawaka - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Diving Itawaka - Reisverslag uit Saparua, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Diving Itawaka

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

18 Februari 2019 | Indonesië, Saparua

Dag 15. Diving Itawaka. Vandaag gaan we duiken in de regio van Itawaka, ten noordoosten van Palau Saparua. Onze verwachtingen zijn niet hoog. Manu komt ons ophalen. Hij is een gecertificeerde duiker, zegt Johan. Waarschijnlijk open water. We tuffen weg, maar beide motoren haperen en er moet eerst nog een kleine reparatie worden verricht. Manu heeft, net als Johan, wel twee keer gevraagd of onze spullen in orde zijn. Ja, de ónze wél, zo blijkt, want als we onze set willen opbouwen, blijkt dat de tanks een Yoke-systeem hebben, maar wij hebben DIN-systeem. Ik had het ook maar 5x gezegd en 2x gemaild. Uiteindelijk blijkt de juiste sleutel toch aan boord, de insert kan eruit en alles is weer ‘bagus’. We plonsen in het heldere water en zakken naar een meter of dertig. Diepblauwe kleur. Grote scholen fuselier vissen, veel jong spul, maar we zien niet heel veel bijzondere dingen, op een paar prachtige garnalen na. Ze zitten verstopt in de anemonen. Je kan ze bijna niet zien, want ze zijn klein (1cm) en voor het grootste deel doorzichtig. Bij het vrouwtje kun je zo de eitjes zien zitten. Verder zijn ze prachtig blauw. Weer een andere soort is nog fraaier, maar ik kan ze bijna niet fotograferen, omdat de lens ze niet scherp kan stellen. Ze zitten natuurlijk ook niet stil, potjandorie. Tussen de duiken door eten we rijst met groente en ei. We liggen bij een prachtig huis aan zee, helemaal afgelegen. Het heeft zelfs een zwembad. Maar helaas is het een ruïne. In de regentijd zijn er wat aardverschuivingen en nu is alles verschoven, het halve huis staat scheef. De eigenaar, een Hollander, heeft geen geld voor de nodige reparatie, mochten die al zinvol zijn. Nu ligt alles er verlaten bij. Zo gaat dat hier. In de avonduren kunnen we even gebruik maken van de hotspot van Johan, want WiFi werkt hier niet. Snel nog even een appje naar huis, verslagje plaatsen en dan een Bintang. Ik zie dat Ajax heeft verloren van Real Madrid (had ik al ingecalculeerd). Hopelijk laat PSV morgen wat puntjes liggen. Ik droom van een naderend kampioenschap. Truste.