47. Misool - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 47. Misool - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

47. Misool

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

23 April 2018 | Indonesië, Sorong

47. Misool. Vrij 20 april. Duiken in Raja Ampat. Tja, wat moet ik zeggen. Vijf pygmee dwerg zeepaardjes bij de eerste duik (drie verschillende soorten), de eerste zelf ontdekt. Een wobbegong bij de tweede duik en weer pygmee zeepaardjes. Een blad-schorpioenvis, een soort hondshaai bij de nachtduik, een krokodilvis, steenvis, prachtige zachte koralen, wit en zwart, gorgonen bij overvloed, een school barracuda’s, schildpadden... ik kan nog wel even doorgaan. Overal eilanden om je heen, piepkleine met maar twee bomen (two tree Island genaamd...hoe verzinnen ze het), maar ook grotere eilanden. Allemaal groen. Blauwe zee, helder water. Het zicht is prima. Een waar duikersparadijs. Dive-eat-sleep-repeat. Inderdaad. De sfeer is relaxt. De ietwat grauwe ochtend verandert in een zonnige middag. De zonsondergang is adembenemend. De nacht is een sterrenparadijs. In onze hut dommel je zo in slaap; de golven zijn miniem, anders dan afgelopen nacht toen we hierheen voeren op woelige baren. Een en al genieten voor duikers. En het wordt nog beter, zegt Jan, de bootsman. Kan dat dan? Wacht maar af, zegt hij met een smile. We zijn heel benieuwd. Met deze vier duiken zou ik al tevreden zijn geweest. Two tree Island, Pinnacle, Yillet Kecil (maar mensen spreken het bijna uit als Julliet), dus heet het laatste eiland Romeo. De epaulette shark, ook wel “walking shark” genaamd, is heel schuw, maar ik krijg hem mooi op de foto, omdat hij recht op me afzwemt, na opgeschrikt te zijn door het felle licht van onze lampen. Grootste probleem: mijn geheugenkaart is bijna vol. Tijd om wat te wissen, maar wat? Tja, deze ‘stress’ blijft mij niet bespaard tijdens de zorgeloze vakantie die we doormaken. Nog meer ’stress’ is: ik wil alles proeven wat we krijgen opgediend, maar het is best veel. Bewust drink ik geen alcohol, anders is het niet vol te houden; 4 duiken per dag is best veel. En elke duik is weer anders. Iedereen is enthousiast. Gaaf, gaaf gaaf. Tja, wat moet ik zeggen? Misool is supermooi. Kan het nóg mooier? We gaan het morgen zien. One King down, three to go.