46. Raja Ampat - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 46. Raja Ampat - Reisverslag uit Sorong, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

46. Raja Ampat

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

23 April 2018 | Indonesië, Sorong

46. Raja Ampat. Do 19 april. Een nachtje in het Swiss Belhotel doet ons goed; we zijn weer helemaal gewend aan de luxe. Toch stappen we weer in een Bemo, gewoon omdat het leuk is, op zoek naar een duikschool. De school ligt midden in het havengebied en is helaas gesloten (op internet was ie wel open). We kijken even hoe een aantal mensen op kleine bootjes naar de grote live aboards verdwijnen, yes, dat gaan wij straks ook doen. We duiken een warenhuis in op zoek naar een kleine souvenir, maar kunnen eigenlijk niet echt iets vinden. Dus maar weer een bemo terug...leuk. Om 12:00 uur worden we eindelijk opgehaald en afgezet op precies dezelfde plek waar we vanmorgen geweest waren, hoe toevallig. We varen via een klein boortje naar onze iets grotere boot, de MV Empress II een van origine Zweedse boot uit 1965 (zie ik op de messing gravure bovendeks). Dan ontmoeten we ook ons reisgezelschap: een Amerikaans stel, een Engels stel, een Koreaan en twee single Amerikanen. Jan, de bootsman is Zuid-Afrikaan. Waarschijnlijk zijn wij de oudsten, maar later hoor ik dat Semeer (één vd single Amerikanen) al 55 is, wat ik hem niet had gegeven...misschien moet ik ook maar eens een Botox-kuurtje doen. nadat iedereen zijn geleende uitrusting heeft gepast, een bezigheid waar wij relaxt bij toekijken (want wij hebben gelukkig onze eigen spullen), krijgen we een korte briefing en een heerlijke lunch. Dan gaan we op weg: vijftien uur varen naar Misool, het eerste grote eiland van Raja Ampat. De naam ‘raja Ampat’ betekent vier koningen. Het zijn de vier grote eilanden die bij West Papua liggen, te weten: Misool (het meest zuidelijk), Salawati (waar we momenteel langsvaren, terwijl ik dit schrijf), Batanta en Waigeo. Tussen de laatste twee ligt het bekende Kri; daar gaan we ook nog heen. Het verhaal gaat dat rond 1500 de Biakse held Gura Besi de vier eilanden als geschenk kreeg van Sultan Jamaluddin, die regeerde van Papua tot aan de Molukken. Gura Besi had vier zonen en elk van hen kreeg na zijn dood een eiland. Deze zonen kregen echter ruzie met elkaar, waarna elk zich tot vorst uitriep van zijn eigen eiland. Ziehier de benaming; raja=vorst en empat=vier. Tijdens onze tocht genieten we van een prachtige zonsondergang, nu vanaf de boot en allemaal eilandjes om ons heen. Af en toe zien we een klein huisje op palen, tegen de rand van zo’n eilandje aan gelegen. Ik probeer me voor te stellen hoe het zou zijn om daar op te groeien, maar het lukt me niet echt. Ik probeer me voor te stellen hoe het morgenvroeg uit zal zien onder water. We hebben begrepen dat hier wél enorme scholen vissen zitten. Ook de diversiteit aan hard koraal (450 soorten) en vissen (1100) maar ook weekdieren (600) schijnt fantastisch te zijn. We gaan het zien. Ik duik vroeg mijn bed in, want om 6:00 uur gaat de wekker alweer.