42. Muck Diving - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 42. Muck Diving - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

42. Muck Diving

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

15 April 2018 | Indonesië, Ambon

42. Muck Diving. Zon 15 april. Ja, de beste plek voor Muck-Diving is Lembeh Strait... zeggen ze. Inderdaad kun je in Litter-Street, zoals ik het noem, de meeste Muck vinden. Letterlijk betekent ‘muck’: “rommel, vuiligheid”. Die is er in Lembeh genoeg. Hier in de baai van Ambon drijft er ook genoeg troep rond. Onderwater valt het wel mee, tenminste als je het vergelijkt met Litter-Street. Maar genoeg over de plastic soep. Muck-Diving is eigenlijk hartstikke gaaf. Je moet wel leren om ervan te gaan houden, dus eerst een paar keer doen. En je moet de echte Muck natuurlijk kunnen negeren. Pas dan begint de echte schoonheid. Mucky of muddy Diving is eigenlijk niets anders dan zoeken op een zanderige of modderige bodem. Eigenlijk bestaat de bodem vooral uit zand en dood koraal, maar natuurlijk ook uit weggegooide troep. Denk hierbij aan oude banden, kleren, plastic (natuurlijk), maar ook natuurlijk materiaal, zoals etensresten, kokosnoten, jute en dergelijke. Veel dieren maken hiervan gebruik en leven er in, op of van. Dus vooral nabij de dorpen kun je het beste Muck duiken én, zoals ik al eerder vertelde, ook onder een Jetty (steiger), waar veel boten komen en hun schip schoonmaken na de visvangst. Natuurlijk gaat dáár alle Muck overboord. Het begrip Muck diving is voor het eerst gebruikt door Bob Halstead (1944-...), een Britse duiker/fotograaf, die het zwarte zand bij Milne Bay (Papua) zo noemde rond 1968. Ook hij genoot ervan. Vanwege het vreemde sediment kom je ook veel vreemde wezens tegen. Natuurlijk de zeeduivel; verschillende, mooi gekleurde soorten. Verder ‘small critter’ (klein spul), zoals naaktslakken, garnaaltjes, kreeftjes,zeepaardjes en diertjes waarvan ik nog steeds niet weet wat het is. Ook de (weinige) koraal, spons, zakpijp en gorgonen die je tegenkomt zijn bijzonder. Soms is het spul zó klein dat ik eerst een foto moet maken, deze onderwater terugkijk en uitvergroot, om te zien wat ik nou gezien heb. Dat is veelal verbluffend. De details zijn ongelooflijk mooi. (-To do lijst: een betere camera mét twee flitsers kopen. To do not lijst: dit aan Angèle vertellen-). Sommige dingen die de gids ons aanwijst zijn echt tè klein om er een foto van te maken. Een loep meenemen zou geen slecht idee zijn. Ook vandaag zien we weer schitterende dingen. Een ervan is de Weedy Scorpionfish, een gele. Wat een lelijk prachtbeest. Dan een kleine zwarte frogfish, en een leaf-frogfish, net een blaadje. Ook de Lembeh sea-dragon is (na uitvergroting) schitterend, hoewel maar 5mm. Dan zien we, een stukje koraal als dekking gebruikend, twee Ornate Ghost Pipefish, op zo’n 22m diepte. Ééntje heeft een dikke buik. Wat een schoonheden. Na 80 minuten zitten we door onze lucht ( én no-deco tijd) heen. To do lijst: 1. rebreather kopen, 2. nieuwe hypotheek afsluiten. Maar één ding is absoluut zeker: ‘rotzooi-duiken’ is prachtig; ZEKER in Ambon.

• 16 April 2018 - 22:54

Ed En Hans:

Duiken tussen de rotzooi en deze schoonheid zien is toch bijzonder en vervreemdend. Jullie blijven toch wel pleiten voor het opruimen van die puin !!!