9. Diving with Donovan - Reisverslag uit Kupang, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 9. Diving with Donovan - Reisverslag uit Kupang, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

9. Diving with Donovan

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

14 Maart 2018 | Indonesië, Kupang

9. Diving with Donovan. 13 maart. Donovan Whitford is exact om 8:00 uur bij ons hotel. Voor de zekerheid had hij ons al om 7:00 uur geappt, haha. Vandaag gaan we duiken bij Kupang, bij Palau Samau. De eerste duikplank heet: ‘Donovan’s Delight’, inderdaad vernoemd naar onze gids. Hij is een aussie uit Darwin en woont hier al dertig jaar. Hij runt de enige duikschool hier, dus veel keuze is er ook niet. Hij blijkt super. Goede voorbereiding, relaxt (we mogen zolang duiken als we lucht hebben), vriendelijk en spraakzaam. We vragen hem het hemd van zijn lijf en hij beantwoord netjes alle vragen. Bij een grote ijzeren boei stappen we het water in. Lekker, 28 graden. Het zicht is 10-15 meter. Hij wijst iets aan. Ik zie het niet. Nóg dichterbij, zie nog steeds niets. Bijna met mijn neus erop en dan zie ik dat het een grote frogfish is. Gaaf dier, heeft een soort jet-aandrijving onder zijn kikkerachtige poten. Zwemmen kan hij niet zo goed, lopen evenmin. We volgen de wand naar bijna 30 meter. Onder in een grotje rust een witpunthaai, we bekijken elkaar indachtig. De zachte zwarte koralen zijn prachtig, evenals het vele hoornkoraal. De vissen zijn divers, niet hele grote scholen. Op de kop van een enorme zeekomkommer zit een piepklein garnaaltje. Hij houd ,de zaak schoon voor zijn gastheer. Zwarte, bruine en oranje nemo’s verschuilen zich in prachtige anemonen. Deze hebben een bolletje aan het eind met een blauwe punt, nog nooit gezien. Er is nauwelijks stroming, dus Angéle geniet op en top. Als mijn tank half leeg is, kom ik altijd dicht bij haar zwemmen en ‘test’ ik haar octopus, natuurlijk net zo lang totdat haar tank ook half leeg is. We smilen naar elkaar als een verliefd stelletje, wat we eigenlijk ook zijn. We genieten. Duik twee is totaal anders, pipefish to start. Op zoek naar zeeslangen, maar we vinden ze helaas niet. Wel een mooie zeenaald. Geen duiker om ons heen, relaxt. Na de duik gaan we samen lunchen. Donovan besteld vanalles. Wéér genieten. Terug in het hotel één biertje en ik lig in dromenland.

• 15 Maart 2018 - 15:52

Elly:

Het klinkt weer helemaal super al jullie mooie belevenissen. Heerlijk om te lezen en mee te genieten!

• 19 Maart 2018 - 12:58

Josje:

wauw wat een fantastisch kleurrijk avontuur!
    Lekker genieten en je verslagen zijn super om te lezen Marcel!

• 25 Maart 2018 - 22:57

Angela:

Ja geweldig je kunt er een boek van maken ik geniet mee van jullie avonturen.