10. Cavedive - Reisverslag uit Kupang, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu 10. Cavedive - Reisverslag uit Kupang, Indonesië van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

10. Cavedive

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

14 Maart 2018 | Indonesië, Kupang

10. Cavedive. 14 maart. Vandaag staat een grotduik op het programma. Timor is waarschijnlijk de enige plek waar je dit kan doen. We rijden naar een plek langs de weg, zuidelijk van Kupang. Kristal Cave, een natuurlijke grot. Dit in tegenstelling met de enorme hoeveelheid grotten die de Japanners hebben (laten) graven. We kleden ons om langs de rand van de weg en lopen 5 minuten naar de ingang. Dan dalen we ongeveer 20m af, over glibberige rotsen naar de donkere ingang. Gelukkig hebben we een lampje op ons hoofd en heeft Benjamin al onze uitrusting naar beneden gedragen. We staren naar een prachtige grote vijver tussen de limestone rotsen. Intussen zijn onze ogen aan het donker gewend. Een schitterend gezicht, een soort spiegel. We stappen het water in, dat 28graden is. Zoetwater uiteraard, dus ik kan volstaan met 2kg. We oefenen een kwartiertje in deze vijver en ik zie al een dikke lange aal (1 meter). In een rotsspleet schiet een grote garnaal weg. Daar zwemt nog een bruingrijze vis. Nu heb je alle dieren gezien, lacht Donovan, als we weer boven komen. Ready? Ready! We duiken weer onder en de komende 25 minuten zijn ongelooflijk! Heel langzaam, om geen stof te produceren, bewegen we tussen het brede, maar soms lage gangenstelsel onder water, tot 14m diep. Het water is kristalhelder, het zicht meer dan 50m. We schijnen met onze lampen en zien diepe gangen in het niets verdwijnen. Soms komt en een koudere waterstroom in de warme. Het effect is hallucinerend. Een soort thermocline, volledig helder wordt wazig, maar niet troebel. Supergaaf. Als je 20 cm omlaag gaat is het weg. Om ons heen overal fossielen, wie weet hoe oud. We komen in een enorme luchtkamer en kijken onze ogen uit. We doen de lampen uit. Het is nu pikdonker. Je hoort alleen de druppels vanaf de stalactieten inzet water vallen. Als we weer teruggaan blijkt dat we er 5 kwartier zijn verbleven. Donovan was zelfs even in slaap gevallen. Wat is dit super. De terugweg is even mooi. Als we weer bovenkomen kijkt Benjamin ons lachend aan. Whauw, beautiful. Wat een schitterend avontuur.