Dag 10. Vaccinatie, lab en feest - Reisverslag uit Malosa, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Dag 10. Vaccinatie, lab en feest - Reisverslag uit Malosa, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Dag 10. Vaccinatie, lab en feest

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

21 Juli 2016 | Malawi, Malosa

Dag 10. Vaccinatie, lab en feest.
Na de overdracht gaan we naar de kinderafdeling, want we willen de ochtendronde niet missen. Dr Binali heeft dienst, maar die is nergens te bekennen. We kijken even mee met dr Eneya, die gisterenavond een jongen van 5 heeft opgenomen; van een vrachtwagen af gevallen tijdens de rit, hersenschudding, mogelijk hersenbloeding. De jongen geeft niet meer over, is stabiel, heeft niets gebroken en op wat schrammen na is hij verder oké. Na een bloedcontrole mag hij naar huis; hij heeft super mazzel gehad.
Dan komt dr Binali, maar die vertelt dat hij weg moet en draagt zijn dienst over aan Eneya, die not amused is hiermee. Hij had andere plannen. Just wait, i ll be back in a minute, zegt hij. Na een uur wachten besluiten we naar 'under five' te gaan, helpen met vaccineren. Pien vergezelt mij vandaag. Zij gaat ook prikken, "maar geen babies hoor, pap!" We prikken, druppelen, registreren...heel leuk om met je dochter samen te werken. Na 1,5 uur zijn we klaar. We gaan weer naar 'peads'. Daar zou nog een lumbaal punctie moeten plaatsvinden, maar er is nog steeds niemand. Etna, de nurse, is er wel. Zij moet een bloedafname doen en ik assisteer. We brengen het meteen naar het lab, waar Joep de waardes bepaald. Na 10 minuten zijn we weer terug op de afdeling met de uitslag...Etna is stomverbaasd...zo snel heeft ze nog nooit labwaardes teruggehad. We lopen naar post-nataal, want de moeder van ons huisbezoek van dinsdag is vannacht bevallen. Ze is, ondanks haar toestand, achterop de fiets naar het ziekenhuis gebracht en heeft, na een 'gewone' bevalling van drie uur, een jongen ter wereld gebracht. Haar schoonzus past op de kinderen. Haar oudste dochter is mee voor haar en heeft de jongste meegenomen. Ze bedankt ons voor de zak met kleren en andere spullen. Angèle geeft haar nog geld voor eten voor de komende week. Het is misschien maar een druppel op de gloeiende plaat, maar geeft haar even respijt. Twee uur later gaat ze met ontslag...gelukkig met de ambulance.
Terug naar 'peads', maar daar is nog steeds niemand. Dan maar lunchen...het is ook al na 12:00 uur.
's Middags naar het lab, ik krijg les in bloedafnames doen. Joep is mijn eerste slachtoffer (he volunteered), want hij is net zo makkelijk te prikken als ik. Het lukt prima. Daarna mag hij zijn eigen bloed gaan onderzoeken. Een opvallend hoog hb....dat zien ze hier niet zo vaak...voor onze begrippen zit hij prima 10.0. Dan gaat hij zijn eigen bloedgroep bepalen...A, negatief.....hè? Kan niet, want Angèle en ik zijn beide positief. Nogmaals testen, weer negatief....hmmm, vreemd. Gift, hoofd vh lab, legt uit dat het hier kan gaan om zwak positief, dat is idd moeilijke te zien. Gelukkig doen ze ook kruisbloed. Terug naar 'peads', maar geen clinical officer te vinden. Dan komt ineens een opname binnen, leuk. We assisteren waar we kunnen, temp, ademhaling, infuus prikken, bloedafname. Als Etna het infuus flusht, gilt het jochie van 2,5 jaar oud het uit. Hmm, zit het infuus wel goed. Ik check het zelf ook, want liever niet dat ze straks de onverdunde antibiotica rechtstreeks onder de huid spuiten. Langzaam spuit ik 3 cc in, het jochie blijft rustig. Gelukkig! Well done Etna, zeg ik nog. Opgelucht haalt ze adem, want ze ging natuurlijk ook twijfelen. We doen een malaria sneltest: negatief. Het jochie is wat oedemateus, neusvleugelt, snelle steunende ademhaling, geen temp, dikke bolle buik, niet pijnlijk....ben benieuwd of hij hiv positief is, dan is het zeer waarschijnlijk tbc, maar het zou ook nefrotisch syndroom kunnen zijn, dus iig urine opvangen, bloedafname....leuk om weer zo actief bezig te zijn.
Rond 18:00 uur komt Austin onze auto brengen, die we voor drie dagen huren. We rijden naar het naburige restaurant en nemen James, de lab assistent, mee. Joep is bevriend met hem geraakt. Het restaurant ligt op 3 km van zijn huis; het is de eerste keer dat hij daar gaat eten! Claire, de co-assistent, neemt afscheid, dus de volledige Hollandse bezetting is present. Joep en ik eten natuurlijk op z'n Malawisch: met de handen, die eerst aan tafel gewassen worden; wasteil eronder en uit een kan schenkt men dan water over je handen. Smakelijk eten.

• 22 Juli 2016 - 23:36

Karin:

Heerlijk om te lezen allemaal! Wij dachten een bijzondere trip naar Malawi te hebben gehad, maar die van jullie is echt uniek! Prachtige ervaring. Kijken uit naar de komende verslagen én live verslag wanneer jullie terug zijn. Liefs uit Rotterdam.

• 24 Juli 2016 - 09:05

Lizzy Mulder:

Hallo lieve Walsjes,
    Wat een bijzondere ervaring! En wat dankbaar dat jullie door er te zijn,en praktisch mee te werken,zo veel voor de mensen daar kunnen betekenen!
    Maar oh wat zul je er ook vaak met tranen in je ogen en een brok in je keel,staan...
    En sta je vaak met lege handen en komt je hulp te laat?!
    Ik hoop dat jullie je blijven inspireren en laten motiveren ,door die kalme houding,glimlach en dankbare donkere ogen, van de mensen daar!
    En het werk daar nog even voort te zetten.
    Geniet ook van elkaar en jullie vrije momenten!
    Liefs en een dikke kus voor jullie allen!
    Liz

• 24 Juli 2016 - 21:04

Marie-Thérèse :

Dag lieve mensen
    Wat doen jullie daar fantastisch werk.
    En wat moet het een ervaring voor jullie als gezin zijn.
    Met heel veel plezier lees ik de verslagen en ik zie het ook voor mij hoe jullie daar aan het werken zijn.
    Nog een goede tijd toegewenst
    Groet Marie-Thérèse