Dag 6. Zomba plateau - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Dag 6. Zomba plateau - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Dag 6. Zomba plateau

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

18 Juli 2016 | Malawi, Liwonde

Vandaag rijden we naar het Zomba plateau, max 2080m. We rijden langs Malosa, waar we wonen....dat ligt op ong. 800m. Het is hier beduidend kouder. Op het plateau, op ong. 1554m ligt een manege; hier gaan we paardrijden. We rijden met Ann, onze 20 jarige gids, langs het stuwmeer van de Mlunguni dam omhoog. Ik zit op een mak paard, zegt ze, maar wanneer we vanuit een korte draf in galop gaan, bergop, schiet mijn paard als een gek vooruit. Met moeite kan ik haar inhouden...."dat doet ze anders nooit"! No problem, gelukkig kan ik redelijk goed paardrijden. Pien kan er ook om lachen. Bij de 2e galop gaat het relaxt. Wat een fantastisch uitzicht hier. Je kijkt uit over de Domasi vallei, het laagland dat het plateau in tweeën splijt. We rijden soms over stijle paden bergop en af. We zien geen wild; op zondag is het hier veel te druk. Je ziet veel mensen, kinderen nog, met stapels hout naar beneden komen. Er wordt hier nog overal op een houtvuurtje gekookt. Houtskool levert weer wat op. We komen drie oudere mannen (rond de 40) tegen die net een boom hebben geveld. Illegaal natuurlijk. De houtkap is enorm, zegt onze gids. Als het zo doorgaat is er over 30 jaar geen een boom meer. Ik zie de beelden van aardverschuivingen tijdens het regenseizoen al voor me. Maar ja, hoe moeten deze mensen anders koken? Geld om stroom te kopen hebben ze niet. Grappig detail: je koopt hier stroom pre-paid. Als je tegoed op is, valt dus ineens alle stroom in je huis uit. De stroom valt hier sowieso 2-3x per dag uit, dus regelmatig checken we ons stroomtegoed. Verder gaat ons paardrijtochtje. In de bomen zien we af en toe vervet monkeys. Als we af en toe de asfaltweg oversteken, zien we mensen die aardappels en aardbeien aanbieden. Voordat we het beseffen zijn we weer teug bij de stallen. Wat een heerlijke tocht was dit. 'Nog een keertje' roept de gele Teletubbie in mij. Volgende week misschien. Ik vraag of ze nog een baantje heeft voor Pien. Shure! Pien lacht.
We gaan een middagsnack eten in de Ku Chave Inn. Hier kun je overnachten voor $160-240, maar het uitzicht is dan ook grandioos. Hotel India noemen de locale het, omdat hier vooral superrijke Indiërs logeerden; nu ook chinezen. We zien ze, al fotograferend, rond het complex lopen...klikklikklik en weg zijn ze weer. 'Mwaswera bwanji (hoe heeft u de dag doorgebracht?).

• 19 Juli 2016 - 08:38

Hans En Ed:

Hallo luitjes,
    Extremen te over begrijpen we. Fijn dat jullie ook de prachtige natuur zien.
    Vreemd, nog steeds houtvuurtjes - hoe zit het met de speciale kook-houtbranders, waar zeer weinig hout voor nodig is. Zijn de wakawaka lampen er al bekend? Ik verbaas mij dat we daar niets over lezen. Wat een droevenis in het ziekenhuis, maar ook de glimlach van de vrouw voor haar derde kindje. We volgen jullie met belangstelling.

• 21 Juli 2016 - 14:30

Mike: