Dag 5. Liwonde National Park - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu Dag 5. Liwonde National Park - Reisverslag uit Liwonde, Malawi van Marcel Wals - WaarBenJij.nu

Dag 5. Liwonde National Park

Door: Marsieblub

Blijf op de hoogte en volg Marcel

18 Juli 2016 | Malawi, Liwonde

Zaterdag, weekend. We hebben een auto gehuurd ( en achteraf blijkt veel te veel betaald) en we vertrekken voor een safari. Bij daglicht staan we op (6:00 uur)..."moet dat?".... Ja dat moet, want we willen op tijd in het park zijn. De 'dustroad'. Is redelijk goed te berijden, dus we zijn er mooi op tijd. De lodge "Baobab" ziet er mooi uit, we bekijken alle soorten slaapplekken en twijfelen even of we blijven slapen, want binnen 35 min kunnen we weer thuis zijn...we blijven. We regelen een kano-tocht op de Shire rivier, zuidelijk van lake Malombe, dat weer verbonden is met lake Malawi. We moeten een dik uur wachten en genieten met thee op een uitkijktoren van het uitzicht. In de verte horen we de hippo's. Er staat een kleine kudde olifanten te grazen op 500m. Dan komt de gids ons halen en stappen we in een smalle kano. Rustig glijden we de Shire op. We zien de hippo's al meteen: twee flapperende oortjes en daartussen twee grote ogen die ons goed in de gaten houden. We komen verbluffend dichtbij, zo'n 15m. Dan ineens verdwijnt ie onder water. Ik ben er niet gerust op, hoewel ik goed kan zwemmen, want ik weet dat nijlpaarden levensgevaarlijk kunnen zijn. Ik weet ook dat hier krokodillen zitten van wel 5m. Ik trek mijn vingers in, want ik had mijn hand losjes op de rand liggen. De gids verzekert ons dat hij heel ondiep blijft varen, zodat we zeker weten dat de hippo niet ineens van onderuit onze kano om kan stoten. We vervolgen onze tocht. Een eind verderop verspert een groep hippo's op de kant ons ondiep tochtje. We slaan ze een tijd gade en dan maakt de gids een snerpend geluid; daar houden ze niet van...de hele groep verdwijnt mokkend onder water en we kunnen onze weg vervolgen. Een groep olifanten neemt aan de waterkant een modderbad; ze staan tussen het riet. We genieten van dit prachtige spektakel. Een kleine krokodil (2m) schrikt van ons en gaat ook kopje onder. Prachtige ijsvogels plonsen in het water en komen met een spartelend visje boven. De mannetjes zijn blauwgeelrood gekleurd, de vrouwtjes grijswitzwart gestreept. We zien twee waterbokken vechten; eentje heeft maar één hoorn. Verderop lopen wilde zwijntjes...je ziet eerst de staarten, recht omhoog, net antennes. Impala's in de verte...een fantastische tocht. We besluiten nog met de auto een game drive in het park te maken, betalen 27x de 'fee' die een gewone 'resident' moet betalen, zien wat wild, heel ver weg, staan ineens oog in oog met twee kuddu's, maar helaas geen olifanten. Na drie uur speurwerk rijden we terug naar de lodge. Vlak na de hoofdingang stuiten we op een groep olifanten, op nog geen 25m. Ze rukken met veel geweld takken van de bomen en lopen langzaam verder.....het kamp binnen. We horen ze constant om ons heen, ook tijdens het diner. Wanneer Joep om 9 uur (!) naar bed gaat, merkt hij dat een olifant om zijn tent heen loopt te eten...reuze spannend. Pien en ik komen ook ff kijken....we zien enorme schaduwen die aan onze bomen zitten te knabbelen; super cool. We slapen trouwens heerlijk.

• 21 Juli 2016 - 14:28

Mikw:

Dat klinkt als een mooie dag, veel gezien en ook mooi beschreven Marcel alsof ik erbij was :)

• 26 Juli 2016 - 22:39

Angela:

Prachtig..... genieten zou ik zeggen.
    Grote knuffel voor jullie 4tjes